2014-06-27

att hitta sysselsättning på sommarlov och skapa morötter inom rimlighetens gränser



Förutom mamma och pappa Sundling så består vår sköna familj av ytterligare två små människor, en Filippa och en Olivia. Bägge har sedan ett tag tillbaka tagit steget över från att vara små barn till att bli tonåringar och är de är underbara och utmanande att leva tillsammans med. En fröjd för det mesta. På riktigt!

Nu är det så att lillasystern inte är riktigt tillräckligt gammal för att kunna hitta sommarjobb ännu, medans den större upplagan har några veckors jobb och kommer att dryga ut sin semesterkassa med några tusenlappar. Det är hon väl värd och hon tycks gilla det, men samtidigt räknar hon ner tills de lediga dagarna infinner sig och vi får semester hela familjen.

Ledigheten njuter ju lillasystern av så klart, men det där med bristen på möjlighet att dryga ut semesterkassan gnager lite. Så för att ge henne en liten chans och samtidigt liksom testa henne lite så skrev jag en lista med vardagssysslor och städaktiviteter som jag lite blygsamt också prissatte.




O jädrar i min låda vilken fart det blev på lillasyster må ni tro. Hon städade ihop 127 kronor första eftermiddagen och har till och med strukit mina kökshanddukar. Hon kommer inte att komma upp i tusenlappar det kan jag inte tänka mig (omöjligt med min snålt tilltagna prissättning;) men hon är verkligen flitig och det var länge sedan jag hade listerna så omsorgsfullt torkade i vardagsrummet.
 
Men vad tycker ni, är det ok att ge en slant för att barnen hjälper till och städar, tvättar och stryker. Eller är jag helt ute och cyklar som erbjöd denna möjlighet under sommarlovet? Har jag bränt mina broar nu? Kommer hon aldrig att hjälpa till här hemma utan att hoppas på pengar. Tja. Den som lever får se...





Foto: Tina Sundling | pepparochvanilj.se