2011-10-25

f a v o r i t e r - i - k ö k e t


1. Lillasysters charmig betongljusstake 2. En av två pimpade IKEA lampor över köksbordet 3. Klämma från Granit och en gammal margarinlåda


Jomen visst, ljusstaken är lite sne och smular om man grejar med den, och samtidigt alldeles perfekt. Solklar favorit på bordet just nu.

Inuti lampan  skymtar lite grön kontaktplast som mannen i huset pillat dit. Jag tyckte först att den gröna färgen var alldeles för mycket "Hammarbygrön" men nu gillar jag den personliga detaljen (syns bara underifrån).

Den lilla snygga klämman från Granit har många kompisar lite här och där här hemma och gamla trälådor är helt klart något jag aldrig kan gå förbi på en loppis. Man kan ju helt enkelt inte få för många, eller hur!? 


1. Svarvad skål i körsbär 2. Klämlampa från House Doctor 3. Dovhjorts-träljusstake !?

Jag har ett antal helt fantastiska svarvade träskålar som min svärfar har gjort. De är fantastiska i formen allihop och används flitigt till allt från popcorn, godis, sallad och frukt. De är oljade med en giftfri olja och är verkligen favoriter här hemma!

Jag kikade faktiskt ganska länge efter just den här lampan från House Doctor och plötsligt en dag när jag var och fikade med några kollegor så fanns den till salu där på fiket. Jag blev så uppspelt att jag inte kunde äta upp min paj ;)

Den coola dovhjorts-ljusstaken sprang jag och mannen på på en mässa och vi förutsatte, eftersom vi båda föll för den direkt, att den var svindyr. När vi lyfte på den och såg priset suckade vi och tänkte att det fattades en siffra, att den var felmärkt. Men det var den inte och för ett litet antal hundralappar var den vår! Jag tycker att den är riktigt fulsnygg och den vandrar runt lite här och där här hemma. Antingen med eller utan ljus, den är en favorit!



1. Klämmor på rad 2. Trasmatta 3. Grafiskt blad "Mjölk & knäckebröd" av Lina Gardelid


Jag har inte tröttnat på min rad med klämmor (också från Granit) De fungerar som ett ständigt föränderligt galleri i köket. Fast i bland åker det upp diverse skolpapper och räkningar och andra mindre estetiskt tilltalande viktigheter. Men så plötsligt rensas det och upp åker finheter som till exempel Lina Gardelids underbara blyertsillustration. Hon har gjort en hel del fint duktiga Lina!

Trasmattor har jag blivit barnsligt förtjust i det allra senaste. I går hittade jag denna till halva priset på Hemtex. Kunde inte låta bli!






Sist men inte minst vill jag bara lovorda våra fårskinnsdynor! Vi har skurit till perfekt passform till stolssitsarna  utav IKEAs Ludde-fårskinn. Ett Ludde-fårskinn räcker till två dynor. På sommaren är de dessutom jättepraktiska att bära med sig ut till extrastolar när man är många, då används de ändå inte i köket.



Ärligt talat hade jag velat visa er våra nya betongbänkskivor och våra egentillverkade svarta skinnhandtag. MEN betongbänkskivorna är inte färdiga!!!  Skinnhandtagen är ju däremot på plats och är kanske min absoluta favorit i köket... men dem visar jag när bänkskivorna har kommit på plats.

För att hitta mer inspiration till köket kika in på FABRIKEN som har just "Favoriter i köket" som tema just nu! Jätte kul att ta del av alla duktiga medlemmars bidrag!


T i n a