2012-12-06

tema | advent | fabriken

 


Hos oss har advent inte alltid varit lika lugn och sparsmakad. Fast vi har nog alltid varit lite noga med att inte vara som alla andra riktigt. Vi har avverkat några olika egentillverkade varianter av adventljusstakar som alla inbegripit mossa och växter och en liten skvätt stress. För nästan vart enda år kommer ju liksom advent alldeles otroligt snabbt. Man är ju inte färdig med hösten innan advent flåsar i nacken. Känns det igen?
 
Fast nu är det slut med just den stressen hos oss i allafall. Vi kör enkel minimalistisk advent med en näst intill provocerande enkel adventsljusstake. Adventskalendrar till tjejerna är ett minne blott även det. Nu är det adventspresenter som dyker upp i deras egengjorda strumpor varje söndag.




Första adventspresenten är ju öppnad sedan ett par dagar tillbaka. Den blir svår att toppa. Hur tänkte jag egentligen!? Borde ju sparat dessa världens-finaste-och-mest-lätt-burna smycke till julafton...
 
 

 
Fast jag ville inleda storslaget. Men ändå enkelt. För så heter dom finaste av finaste små armbanden som jag beställt här >> 
 
 


T som i Tina (och Tack)
 
Jag har länge önskat mig ett Enkelt. Men inte förrän jag skulle skämma bort mina älskade ungar med varsitt blev min lilla enkla dröm uppfylld den också. Tack du fina tomte.


 
ett . två . tre . fyra
 
På köksbordet är det en annan enkelhet som gäller. Billiga och enligt vissa näst intill alldeles för diskreta ljusstakar som agerar adventljusstake. Märkta med varsin informativ dymostripe. Snyggaste julkorten från Knaada ligger här och flirtar med mina julkänslor dessutom. Jag överväger en massbeställning. För det vore enkelt att slippa göra egna i år. Fast det är ju så galet uppskattat av vissa nära och kära. Hmm. Vi får se.
 
 


De gamla byrålådorna som jag  ärvt, uppskattarjag där de sitter på väggen. När de satt helt fantasilöst inskjutna i sin gamla byrå var de bara fula faktiskt. Nu är de omtyckta som bara den! (Bra att byta uppdrag i bland kanske;)
 
Även här i hyllorna är det ganska enkelt. Men ändå fyllt med kärlek på något vis. Bokstäver som älskade svärfar har gjort. Stenar från sommarens många strandpromenader. Stjärna av frigolit som klätts med linneremsor från ett gammalt väl användt barnlakan. Jag och min familj vet detta och tycker om det. Det räcker så.


kram | tina
 
 
njut av mer adventsinspiration här på fabriken >>