2012-11-29

tema | fabriken | inredningsfotografering

 
 
Fabriken är det tema inredningsfotografering idag. Ett tema som presenteras av Karin som har bloggen Karin A fotografi. Suck. Ja alltså, inlägget är så bra. Så bra, och det handlar om bland annat
 ljus och bildkomposition.
 
Ljuset, det kan vi ju inte annat än att sakna just denna årstid. Den stund på dag då det är tillräckligt dagsljus för att fotografera spenderar jag på jobbet. Tyvärr är det inte helt lätt att hinna åka hem på lunch och knäppa ett gäng snygga bilder. Det fungerar dåligt för mig i allafall. Jag vet ju att det finns mer nitiska bloggare som förbereder på kvällen före och sedan åker hem på lunch och skjuter av ett par hundra bilder så där. Jag tycker det är både lite knasigt och beundransvärt... Och ja, lite avundjuk är jag på deras energi och målmedvetenhet. Men jag känner mig ändå ganska normal och lite nöjd med det.
 
 
 
 
Just ljuset kan jag inte annat säga att jag saknar det för blixt är uteslutet när jag fotograferar. Jag bara vägrar. Då gör jag hellre som Karin och nöjer mig med lite mer korniga bilder.
 
Men bildkompositionen, den är min stora passion inom fotograferandet. Jag är inte ett dugg duktig på själva tekniken. Absolut inte. Men att komponera bilder och liksom se en bild innan den är ett faktum. Det är min grej.
 
 
 
 
Alltså, nu säger jag inte att jag tycker att jag är duktig. Det skulle jag aldrig få för mig att våga säga i ett land där jantelagen står skrivet i var och vart annat gathörn. Nej det är jag alldels för blyg och mesig för. Men jag kan med stora bokstäver skriva att jag tycker att det är KUL. Askul att skapa bilder.
 
 
 
 
Ett hörn, en del, bara en aning av ett föremål eller person kan bli intressant. Jag tycker om när hjärna liksom får fylla i resten själv när jag tittar på en bild. Jag gillar regelbundenhet och geometri. Ljusa bilder, med stora tomma ytor och gärna med något vanligt och vardagligt med på ett hörn.
 
 
 
 
 
Dessutom tycker jag att det är galet kul att fotografera med min IPhone. Det har en del upptäckt på Instagram där jag finns som @tinasundling. Finns du där?
 
 
kram | tina